Osmotické jevy a membránový přenos

autor Stanislava Mayerová | kategorie Biologie Střední škola
1 Úkol
1.1 Základní úkoly
1.1.1 Pozorujte vliv změny koncentrace iontů solí v prostředí na buňky kořene mrkve.
1.1.2 Definujte děje probíhající při uvedených pokusech (pokus s mrkví a solí nebo cukrem, pokus s olistěným stonkem rostlin a roztokem soli). Děje popište, pojmenujte a zdůvodněte.
2 Časová dotace
2.1 Základní časová dotace
1–2 hodiny
3 Pomůcky a materiál
3.1 Vliv změny koncentrace iontů solí v prostředí na turgor buněk – pokus s mrkví 1
Mrkev, sůl nebo cukr, preparační sada, kádinka, nůž
3.2 Vliv změny koncentrace iontů solí v prostředí na turgor buněk – pokus s mrkví 2
Mrkev, sůl nebo cukr, korkovrt, šroubová matice, kádinka (obr. 1)
3.3 Vadnutí stonku s listy
Stonek rostliny s listy (např. Tradescantia albiflora), sůl, zkumavka, papírové měřítko, laboratorní stojan se svorkami, kádinka
4 Hlavní a dílčí cíle
4.1 Základní cíle
4.1.1 Na základě znalosti osmotických jevů doplnit vědomosti o pozorování praktického projevu plazmolýzy (tkáňového napětí – turgoru).
5 Mezipředmětové vztahy a přesahy
Tento materiál svým obsahem přesahuje předmět biologie, propojuje znalosti z oborů chemie (principy práce v laboratoři, příprava nasycených roztoků) a fyziky (princip osmózy).
6 Obecný úvod k tématu
Jestliže srovnáme dva roztoky s různou koncentrací látek, je roztok s vyšší koncentrací látek tzv. hypertonický. Roztok s nižší látkovou koncentrací je hypotonický. Roztoky o stejné látkové koncentraci jsou izotonické. Osmóza představuje pasivní transport vody přes membránu, voda proudí ze strany, kde je roztok hypotonický, na stranu, kde je roztok hypertonický.
Rovnováha vody mezi buňkou a jejím prostředím a pohyb vody přes buněčné membrány je pro organismy zásadní. Buňky rostlin mají buněčné stěny a ty pomáhají udržovat buněčnou vodní rovnováhu, pokud je buňka v hypotonickém roztoku (při dešti). Rostlinná buňka osmoticky přijímá vodu a bobtná. Pružná buněčná stěna se rozpíná tak dlouho, než dojde k vyvolání zpětného tlaku na buňku, tím se zabrání dalšímu příjmu vody. V této situaci je buňka ve stavu tzv. turgoru, tedy napětí (normální stav rostliny buněk). Pokud je rostlinná buňka v hypertonickém prostředí, odevzdává vodu svému okolí. Dochází k odtahování její plazmatické membrány od buněčné stěny. Tento jev se nazývá plazmolýza. V počátečních fázích je plazmolýza vratným dějem (nastává deplazmolýza při znovunastolení hypotonického prostředí), později může vést plazmolýza až ke smrti buňky.
Osmotické jevy u rostlin lze dobře prokazovat při sledování např. lístků měříku nebo pokožky cibule (nejlépe červené) mikroskopem při jejich vložení do nasyceného (hypertonického) roztoku soli (dochází k plazmolýze). Pokud chceme ukázat osmózu bez mikroskopu (makroskopická demonstrace), můžeme použít další způsoby.
7 Pracovní postup
7.1 Vliv změny koncentrace iontů solí v prostředí na turgor buněk – pokus s mrkví 1
- Odřízněte vršek kořene mrkve a vydlabejte pletiva středního válce.
- Zasypejte vzniklou dutinu solí nebo cukrem.
- Postavte mrkev do kádinky tak, aby se sůl z vydlabané dutiny nevysypala.
- Po 20–40 minutách pozorujte a hodnoťte výsledek (obr. 1).
Pozn. Dutina v kořeni mrkve se plní tekutinou. Současně dochází ke snižování vnitrobuněčného napětí buněk (turgoru) ve stěně dutiny.
Obr. 1 Vliv změny koncentrace iontů solí v prostředí na turgor buněk na začátku a konci pokusu. Foto RNDr. Stanislava Mayerová
7.2 Vliv změny koncentrace iontů solí v prostředí na turgor buněk – pokus s mrkví 2
- Připravte tyčinku pletiv vyříznutou korkovrtem z části kořene čerstvé mrkve (obr. 2).
- Nasaďte 5–10 cm dlouhou vyříznutou tyčinku do šroubové matice a postavte ji do kádinky s nasyceným roztokem soli nebo cukru (obr. 3).
- Po 40–60 minutách pozorujte a zhodnoťte výsledek (obr. 4).
Pozn. Tyčinka je po vložení do roztoku nejprve vzpřímená, později se ohýbá, uvolňuje se z matice. Dochází ke ztrátě turgoru buněk. Turgor se výrazně podílí na pevnosti pletiv.
Obr. 2 Pomůcky k pokusu s mrkví 2: šroubové matice, korkovrt, kořen mrkve. Foto RNDr. Stanislava Mayerová
Obr. 3 Umístění vyříznutých pletiv kořene mrkve do matice (na fotografii tyčinka kořene mrkve a celeru). Foto RNDr. Stanislava Mayerová
Obr. 4 Vyříznutá pletiva kořene mrkve po uplynutí doby pokusu. Foto RNDr. Stanislava Mayerová
7.3 Vadnutí stonku s listy
- Čerstvě uříznutý stonek s listy vložte do zkumavky s vodou tak, aby hrot listu směřoval ke stupnici papírového měřítka (obr. 5).
- Do zkumavky přidejte sůl, aby ve zkumavce došlo k vytvoření hypertonického prostředí.
- Po přidání soli si zapište číslo stupnice, ke kterému směřoval vrcholek listu, po deseti minutách zapisujte čísla stupnice podle polohy špičky listu.
- Zaznamenávejte výsledky do protokolu, poté nakreslete schéma pokusu a stanovte závěr.
Pozn. Pokus lze provádět i bez měření na stupnici vložením stonku s listy do kádinky s roztokem soli a pozorujte vadnutí (obr. 6).
Obr. 5 Schéma aparatury pro stanovení vadnutí listů. Foto RNDr. Stanislava Mayerová
Obr. 6 Vadnutí rostliny poděnka světlá (Tradescantia albiflora) v hypertonickém prostředí. Foto RNDr. Stanislava Mayerová
7.4 Odpovězte na následující otázky.
Doprovodné otázky:
- Jaký výraz použijeme pro odvodňování buňky?
a) hydrolýza
b) hydroptýza
c) plazmolýza
d) plazmoptýza
- Osmotické jevy v buňce jsou podmíněny:
a) energetickým potenciálem buňky
b) polopropustností plazmatické membrány
c) úrovní metabolismu v buňce
d) žádná z odpovědí není správná
- Vyberte správné tvrzení.
a) V hypertonickém prostředí buňka ztrácí vodu.
b) V hypertonickém prostředí buňka přijímá vodu.
c) Hypotonické prostředí způsobuje např. bobtnání rostlinných buněk.
d) Hypotonické prostředí způsobuje smršťování rostlinných buněk.
- Vysvětli kandování ovoce.
- Co se děje při déle trvajícím dešti se zralými třešněmi?
- Jaké znáte způsoby vyrovnávání osmózy u sladkovodních prvoků (adaptace osmoregulace)?
- Doplňte do tabulky, o jaké typy buněk (rostlinná/živočišná) se jedná, uveďte typ prostředí a pojmenujte děj, který zde probíhá.

Řešení:

8 Metodické poznámky
- Použití korkovrtu umožňuje přesné měření rozměru velikosti tyčinky pletiv před zahájením pokusu a po skončení pokusu. Vyříznutou část mrkve je potřeba pevně našroubovat do matice, průměr korkovrtu a matice si musí odpovídat.
- Nasycený roztok soli si připravíte rozpuštěním 26,4 g NaCl v 73,6 ml vody, nasycený roztok cukru rozpuštěním 64 g cukru v 36 ml vody.
- K pokusům je vhodná pouze čerstvá mrkev.
- Rostlina vhodná pro pokus vadnutí je například poděnka (Tradescantia sp.).
9 Použitá literatura a další zdroje
Campbell, N. 2006. Biologie. 1.vyd. Computer Press,a.s., Brno.
Hadač, E. a kol. 1967. Praktická cvičení z botaniky. SPN. Praha.
Jelínek, J. 2007. Biologie pro gymnázia. 9. vyd. Nakladatelství Olomouc. Olomouc.
Poslední komentáře