Kategorie

Home

Biologie

Víte, co jíte?

Víte, co jíte?

Víte, co jíte?

autor red. | kategorie Biologie 2. stupeň ZŠ

1         Úkol

1.1       Základní úkoly

1.1.1        Zjistěte všechny složky naší potravy.

1.1.2        Roztřiďte a pojmenujte různé druhy koření.

1.1.3        Najděte a poznejte exotické druhy ovoce.

2         Časová dotace

2.1       Základní časová dotace

skladba potravy: 1 vyučovací hodina + žákovský průzkum (domácí práce)

koření: 1 vyučovací hodina + žákovský průzkum (domácí práce)

exotické ovoce: 1 vyučovací hodina + žákovský průzkum (domácí práce)

3         Pomůcky a materiál

3.1       Zjistěte všechny složky naší potravy.

Arch papíru A2, barevné papíry (žlutý, zelený, červený), nůžky, černý fix, lepidlo, přístup k počítači – web pro vyhledávání informací, papír, tužka, ukázky obilnin (obilek).

3.2       Roztřiďte a pojmenujte různé druhy koření.

Papír, tužka, ukázky koření

3.3       Najděte a poznejte exotické druhy ovoce.

Papír, tužka, ukázky exotického ovoce.

4         Hlavní a dílčí cíle

4.1       Základní cíle

4.1.1        Vyjmenovat všechny složky lidské potravy, znát její vhodné množství v denním příjmu.

4.1.2        Roztřídit a pojmenovat koření z různých koutů světa, objasnit, z jaké části rostliny se koření vyrábí.

4.1.3        Poznat různé druhy exotického ovoce, znát způsoby konzumace.

4.2       Vedlejší cíle

4.2.1        Uvědomit si zásady zdravé výživy.

4.2.2        Zamyslet se nad způsobem vlastního stravování.

5         Mezipředmětové vztahy a přesahy

Tento materiál přesahuje rámec biologie a zasahuje i do dalších předmětů, jako je zeměpis (mapa světa, hledání a označování cizokrajných států), pracovní činnosti a výtvarná výchova (výroba mapy světa – koláž, výroba štítků s názvy plodin).

6         Obecný úvod k tématu

6.1       Výživa

Člověk potřebuje k zajištění svých životních procesů určité množství energie. Tu získává z potravy. Aby potrava byla plnohodnotná a vyvážená, musí být zachován poměr jednotlivých složek potravy. Vyvážená strava by měla obsahovat 60 % sacharidů, 25–30 % tuků a 15 % bílkovin.

Zdrojem složených sacharidů je rýže, chléb, cereálie, těstoviny, zelenina. Zdrojem jednoduchých sacharidů je cukr, med, ovoce a všechny sladkosti, do kterých se přidává cukr. Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie organismu.

Bílkoviny jsou hlavní stavební složkou organismů. Živočišné bílkoviny získáváme z masa, ryb, vajec a mléčných výrobků. Rostlinné bílkoviny jsou součástí luštěnin (hlavně sóji).

Tuky jsou pro tělo vydatným zdrojem energie, rozpouští se v něm některé vitamíny, je důležitý pro termoregulaci a vytváří mechanickou ochranu vnitřním orgánům. Živočišné tuky jsou obsaženy v mase, sádle, rybím tuku atd. Rostlinné tuky v rostlinných olejích – slunečnicový, olivový, řepkový.

6.2       Obilniny

Významným zdrojem sacharidů jsou pro člověka obilniny. Lidé pěstovali obilniny od nepaměti. Nejpříznivější pro jejich pěstování byly oblasti kolem velkých řek, kde se vyskytovala velmi úrodná půda. Vysoké výnosy obilí přispěly k rozvoji starověkých civilizací.

Nejrozšířenějšími obilninami starověku byly ječmen a pšenice, z kterých se pekl chléb. Ječmen byl také nezbytný pro vaření piva a k výrobě krup. Oves a žito pěstovali Germáni, Keltové a Slované, protože se těmto obilninám dařilo i v méně příznivých podmínkách. Z žita se pekl chléb, používalo se proti zánětům a vyráběly se z něho alkoholické nápoje. Typickým pokrmem germánských bojovníků byla ovesná kaše. Oves pomáhá snižovat obsah cukru v krvi a má příznivý vliv na nervovou soustavu. Proso se hojně pěstovalo v Číně a Egyptě. Vařila se z něho kaše, polévky, pekly placky. Slované z něho pekli i chléb. Úpravou ve zvláštních mlýnech se z prosa vyrábějí jáhly.

6.3       Koření

Koření jsou části některých rostlin (plody a semena, listy, kůra, oddenek) vyznačující se výraznou a obvykle příjemnou chutí a vůní, které jim dodávají silice a éterické oleje.

  • Plody a semena – pepř, kmín, paprika…
  • Listy – majoránka, bazalka, bobkový list…
  • Kůra – skořice
  • Květy – muškátový květ, hřebíček
  • Oddenek – zázvor, kurkuma

První písemné zprávy o používání koření pocházejí z Číny z první poloviny 3. tisíciletí před naším letopočtem. Také staří Egypťané používali koření – hořčici, kmín, anýz, skořici, šafrán, koriandr. Sumerové pěstovali např. fenykl, hřebíček, pepř, muškátový květ, kurkumu.

Koření se stalo velmi žádaným zbožím v období zámořských objevů. Dodává potravě chuť, vůni a vzhled. Tím povzbuzuje chuť k jídlu, vylučování trávicích šťáv a lepší trávení. Koření je také jednou z věcí, kterými se od sebe odlišují různé kuchyně světa.

6.4       Ovoce

Ovocem označujeme obvykle sladké jedlé plody nebo plodenství. Ovoce je velmi důležitou složkou našeho jídelníčku. Dodává nám vitamíny, minerály a vlákninu. Hlavní složkou ovoce je voda a sacharidy.

7         Pracovní postup

7.1       Zjistěte všechny složky naší potravy.

  • Sestavte jídelníček pestré a zdravé stravy na jeden den.
  • Roztřiďte potraviny z jídelníčku na potraviny rostlinného a živočišného původu.
  • U živočišných potravin sestavte potravní řetězce a najděte nejnižší článek – producenta.
  • Vyvoďte závislost živočichů na rostlinách.
  • Jsou také rostliny závislé na živočiších? Jak?
  • Je na rostlinách závislý i člověk? Jak?
  • Předložené obaly od potravin roztřiďte na potraviny odpovídající zdravé výživě a potraviny méně vhodné.
  • Prohlédněte si potravní pyramidu a u potravin z předchozího úkolu určete jejich procentuální zastoupení v ideálním jídelníčku.
  • Které potraviny jsou základem naší stravy?
  • Ze kterých rostlin je získáváme?
  • Kde se tyto rostliny pěstují (ČR x dovoz)?
  • Prohlédněte si pomíchané obilky. Roztřiďte je a přiřaďte k nim správné názvy.
  • Zjistěte, kde se nejvíce pěstují, a najděte na mapě.
  • Zjištěné informace o místě pěstování zaneste do mapy pomocí žlutých papírků, na které napíšete název obilniny.

7.2       Roztřiďte a pojmenujte různé druhy koření.

Děti mají za domácí úkol zjistit, jaké koření mají doma. Zjištěné druhy koření a další úkoly zapisují do pracovního listu.

  • Roztřiďte koření z ČR a dovozu.
  • Zjistěte název rostliny, ze které se koření vyrábí, zapište, která část rostliny se takto využívá a její konkrétní použití.
  • Proč se koření začalo využívat a k čemu?
  • Zjistěte, odkud se cizokrajné koření dováží.
  • Zjištěné informace o místě pěstování zaneste do mapy pomocí zelených papírků, na které napíšete název koření.
  • Vyzkoušejte malý čichový test. Na talířky připravte 5 vzorků koření. Zavažte spolužákovi oči a dejte mu vzorky k rozeznání.

7.3       Najděte a poznejte exotické druhy ovoce.

Děti mají za domácí úkol obejít nejbližší obchody a zapsat si názvy dostupného exotického ovoce, které se u nás běžně nepěstuje. Učitel zajistí ukázky nejznámějších plodů k ochutnávce.

  • Přiřaďte předložené plody ke správným názvům.
  • Nabízené plody můžete ochutnat.
  • Najděte správný název rostliny, na které roste předložené ovoce.
  • Zjistěte, odkud se ovoce dováží, jak se konzumuje.
  • Zjistěte, jaká opatření musí dovozci provést, aby se ovoce dostalo do obchodů čerstvé a chutné? (Jak je možné, že vydrží dlouhý převoz a není přezrálé?)
  • Zjištěné informace o místě pěstování zaneste do mapy pomocí červených papírků, na které napíšete název ovoce.
  • Všechny zjištěné informace o místě pěstování zapište do velké mapy světa na archu. K označení ovoce použijte červené papíry, ze kterých vystřihněte malé lístečky, popište je názvem ovoce a poté nalepte do mapy světa.

8         Metodické poznámky

  • Úkol 7.2 – příklad možného vyplnění tabulky:

koření

ČR

dovoz

místo pěstování

název rostliny

využívaná část rostliny

bobkový list

 

x

Středomoří

vavřín vznešený

list

badyán

 

x

JV Asie, Tichomoří

badyáník pravý

souplodí

nové koření

 

x

Jamajka

pimentovník pravý

plody

pepř

 

x

Indie

pepřovník černý

plod

kmín

x

 

střední Evropa, Asie

kmín kořenný

plod

majoránka

x

 

Středomoří

majoránka zahradní

listy

paprika

 

x

Střední Amerika

paprika setá

plody

anýz

x

 

Středomoří i ČR

bedrník anýz

plody

skořice

 

x

Srí Lanka, Barma, Thajsko, Indonésie

skořicovník

kůra

vanilka

 

x

původ v Mexiku

vanilkovník

plody

oregano

x

 

v ČR i Středomoří

dobromysl obecná

listy

  • Úkol 7.3 – příklad možného vyplnění tabulky

ovoce

původ

název rostliny

typ plodu

ananas

Brazílie, Paraguay, tropické státy

ananasovník chocholatý

plodenství

(srostlé bobule)

avokádo

Jižní Amerika

hruškovec přelahodný

peckovice

mango

J a JV Asie

mangovník

peckovice

kiwi

Původ v Číně

aktinídie obecná

bobule

fíky

Středomoří

fíkovník smokvoň

uzavřené plodenství

kaki

JV Asie

tomel japonský

bobule

karambola

JV Asie

Averrhoa carambola

bobule

liči

Čína

liči čínské

peckovice

maracuja

Brazílie

mučenka jedlá

bobule

papája

Stř. Amerika

papája obecná

bobule

  • Exotické ovoce – ochutnávka

Několik možností jak zajistit ovoce:

  • Zadat dětem konkrétní druhy a množství, které mají nakoupit.
  • Vybrat peníze od každého dítěte a ovoce nakoupit.
  • Zajistit si finanční podporu od školy a nakoupit ovoce.
  • Nakoupit ho z vlastních zdrojů.

9         Seznam použité literatury

Dobroruka, L. J., Gutzerová, N., Havel, L., Chocholoušková, Z., Kučera, T. 2003. Přírodopis II pro 7. ročník základní školy. Scientia, Praha.

Vaněčková, I., Skýbová, J., Markvartová, D., Hejda, T. 2006. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň.

Další zdroje:

Video – dovoz exotických plodin a jejich zpracování

http://www.youtube.com/watch?v=OyO1LC0wzbE&feature=related

Diskuze k článku

Poslední komentáře

Načítání...

Ke stažení: