Kategorie

Home

Kyselost a zásaditost roztoků látek používaných v běžném životě

Kyselost a zásaditost roztoků látek používaných v běžném životě

Kyselost a zásaditost roztoků látek používaných v běžném životě

autor red. | kategorie Chemie 2. stupeň ZŠ

1         Kyselost a zásaditost roztoků látek používaných v běžném životě

Čas: 20 minut

1.2       Pomůcky a chemikálie

Lakmus, fenolftalein, univerzální indikátorový papírek, vzorky běžně používaných látek – minerálka, ocet, ovocná šťáva, pivo, tekuté mýdlo, soda, jedlá soda, acylpyrin, prášek na praní, 10 zkumavek, stojánek na zkumavky, plastové pipety nebo skleněné tyčinky, 6 kádinek (150 cm3)

1.3       Princip

Acidobazické indikátory jsou látky, které mění své zbarvení v závislosti na pH.

Lakmus: zásaditý roztok – modrý, kyselý roztok – červený

Fenolftalein: zásaditý roztok – růžovofialový, kyselý roztok – bezbarvý

1.4       Postup

Podle seznamu odlijte do předem očíslovaných zkumavek vzorky látek a přidejte 3 – 4 kapky lakmusu. Výsledné zbarvení zaznamenejte do tabulky.

Obsah zkumavek vylijte, důkladně je vypláchněte vodou a celý postup zopakujte s fenolftaleinem.

Plastovou pipetou (skleněnou tyčinkou) kápněte kapku vzorku na univerzální indikátorový papírek, zbarvení porovnejte s přiloženou stupnicí.

 

Stupnice pH - univerzální indikátor

1.5       Otázky a úkoly pro žáky

Pomocí lakmusu a fenolftaleinu zjistěte u jednotlivých vzorků, zda je jejich vodný roztok kyselý či zásaditý. Zbarvení indikátoru zapište do tabulky. K určení hodnoty pH vzorků použijte univerzální indikátorový papírek. Přibližnou hodnotu pH doplňte do tabulky.

Vzorek

Lakmus

Fenolftalein

Univerzální indikátor

1

tekuté mýdlo

 

 

 

2

ocet

 

 

 

3

soda

 

 

 

4

ovocná šťáva

 

 

 

5

acylpyrin

 

 

 

6

prášek na praní

 

 

 

 

Podle zjištěné hodnoty pH zařaďte jednotlivé vzorky mezi roztoky kyselé nebo zásadité.

Kyselé roztoky: …………………………………………                       Zásadité roztoky: …………………………………..

                        ……………………………………………                                               …………………………………………

                        ……………………………………………                                               …………………………………………

                        ……………………………………………                                               …………………………………………

1.6       Metodické poznámky

Můžeme použít i jiné vzorky látek. Z pevných vzorků připravíme roztoky a od každého vzorku odlijeme zhruba 100 cm3do označené kádinky. Z nich si žáci odlévají vzorky do zkumavek.

Diskuze k článku

Poslední komentáře

Načítání...