Příprava a vlastnosti chloru

autor red. | kategorie Chemie Střední škola
1 Čas: 40 minut
2 Pomůcky a chemikálie
Laboratorní válec, chemické kleště, malá kádinka nebo kelímek, zátka, dělicí nálevka, smotek vaty, manganistan draselný, koncentrovaná kyselina chlorovodíková, roztok sody, list bílého papíru, rozprašovač s destilovanou vodou.
3 Princip
Chlor se nejčastěji připravuje oxidací chloridů, chlorovodíku nebo kyseliny chlorovodíkové manganistanem draselným (hypermanganem) nebo oxidem manganičitým (burelem).
16 HCl + 2 KMnO4 → 5 Cl2 + 2 MnCl2 + 2 KCl + 8 H2O
4 Postup
Na dno laboratorního válce vložte chemickými kleštěmi malou kádinku nebo kelímek s pevným manganistanem draselným (asi 1 lžičkou). Válec uzavřete zátkou, kterou prochází stopka dělicí nálevky naplněné koncentrovanou kyselinou chlorovodíkovou a skleněná trubice. Do skleněné trubice vložte smotek vaty navlhčený nasyceným roztokem sody. Kyselinu pozvolna přikapávejte do kádinky. Proti bílému pozadí (např. listu papíru) pozorujeme, že při reakci látek v kádince vzniká žlutozelený plyn – chlor.
Bělící účinky chloru:
a) Do válce s chlorem zasuňte pruh filtračního papíru s vodným roztokem barviva (např. inkoustem). Chlor reaguje s inkoustem a mění ho na bezbarvou látku. Má bělicí účinky.
b) Do válce s chlorem zasuňte barevnou tkaninu (nejlépe se vzorem s modrou nebo fialovou barvou). Chlor reaguje s barvivem a mění ho na bezbarvou látku. Má bělicí účinky.
c) Do válce s chlorem zasuňte barevný květ (růže, karafiát, fialka…). Chlor reaguje s přírodními barvivy a mění je na bezbarvou látku. Má bělicí účinky. Žhavý hliník v chloru
Hustota a rozpustnost chloru ve vodě:
Pokud pracujete v digestoři, můžete dokázat, že hustota chloru je vyšší, než hustota okolního vzduchu a že plyn se chová jako kapalina. Vezměte válec s chlorem a opatrně jej nakloňte nad širokou kádinku tak, aby hrdlo válce bylo níž, než okraj kádinky. Plyn „přeteče“ do kádinky a zaujme její tvar. Pokud nalijete do kádinky předem trochu vody, promíchejte obsah kádinky skleněnou tyčinkou. Rozprašovačem s vodou zavlažujte kádinku asi minutu a pozorujte, jak se chlor postupně rozpouští a sedá do kádinky. Pak změřte pH vodného roztoku chloru. Připravili jste chlorovou vodu, kterou uchovejte v zábrusové lahvi k dalším experimentům (např. úloha 2).
Oxidační účinky chloru:
Na spalovací lžičku naberte práškový hliník nebo železo. Rozžhavte kov na lžičce nad plamenem kahanu a poté spusťte pomalu kovovou lžičku do odměrného válce s chlorem. Kov žhne a hoří v atmosféře chloru. Vzniká příslušný chlorid, chlor má oxidační účinky.
5 Otázky a úkoly pro žáky
1) Napište rovnici přípravy chloru reakcí oxidu manganičitého s kyselinou chlorovodíkovou. Jaký je triviální název oxidu manganičitého?
(4 HCl + MnO2 → Cl2 + MnCl2 + 2 H2O)
1) Uveďte příklady využití chloru a jeho sloučenin v praxi.
6 Metodické poznámky
Chlor je velmi jedovatý, leptá sliznice, poškozuje plíce! Pokusy s chlorem provádějte v digestoři nebo zajistěte řádné větrání učebny. Přebytečný chlor odstraňujte, např. jeho reakcí s roztokem sody. Chlor je těžší než vzduch, drží se ve válci a nestoupá vzhůru. Můžete si předem připravit chlor do válců a přinést je do učebny až na začátek experimentu.
Poslední komentáře