Atmosféra Země, podtlak, přetlak

autor Mgr. Jaroslava Kepková | kategorie Fyzika 2. stupeň ZŠ
1 Úkol
1.1 Měření atmosférického tlaku
2 Časová dotace
týden
3 Pomůcky a materiál
Aneroid, papír, tužka, milimetrový papír
4 Hlavní a dílčí cíle
4.1 Základní cíle
Měření tlaku vzduchu v určitých časových intervalech, grafický záznam změn atmosférického tlaku, souvislost změn atmosférického tlaku s vývojem počasí.
4.2 Vedlejší cíle
Význam předpovědi počasí pro odvětví lidské činnosti, např. doprava, zemědělství, apod.
5 Mezipředmětové vztahy a přesahy
Přírodověda, přírodopis, zeměpis, chemie
6 Obecný úvod k tématu
Země je obklopena vzduchovým obalem, který se nazývá atmosféra Země. Její tloušťka je několik set kilometrů, hustota klesá se vzdáleností od zemského povrchu. Bylo zjištěno, že v určitém objemu vzduchu je 21 % kyslíku, 78 % dusíku, 1 % jiných plynných látek. Pro člověka je kyslík životně důležitý. Proto čistota vzduchu a udržení jeho správného složení patří k významným složkám péče o životní prostředí. Na atmosféru působí gravitační síla Země, horní vrstvy atmosféry působí na spodní vrstvy tlakovými silami, vyvolávají tím v atmosféře tlak – nazývá se atmosférický tlak. Základem měření atmosférického tlaku je Torricelliho pokus.
|
|
|
Skleněnou trubici cca 1 m dlouhou, na jednom konci zatavenou, naplnili rtutí. Trubici uzavřeli, obrátili zataveným koncem vzhůru a ponořili do rtuti v nádobě. Po uvolnění zátky pozorovali, že část rtuti vytekla do nádoby. Rtuť se v trubici ustálila tak, že vzdálenost mezi hladinou rtuti v trubici a v nádobě byla asi 76 cm. Tato vzdálenost zůstávala stejná, i když trubice byla delší nebo byla nakloněná. Nad rtutí v trubici se vytvořilo vzduchoprázdno (vakuum).
|
Je-li v nějakém uzavřeném prostoru tlak větší než tlak atmosférický, říkáme, že je tam přetlak. Je-li v uzavřeném prostoru tlak menší než je tlak atmosférický, mluvíme o podtlaku.
Přetlak je v pneumatikách, ve sprejích, v uzavřených lahvích s nápoji s obsahem oxidu uhličitého, přetlaku se využívá při stříkání barev, v pneumatických nástrojích, nádoby s velkým přetlakem využívají potápěči, kosmonauti, lékaři, svářeči aj.
Podtlak se využívá v mnoha zařízeních, např. u pump, u vysavače, u přísavek, uplatňuje se při dýchání, zvířata jej využívají při pití z volné hladiny, při lezení po svislém povrchu, savci při kojení.
K měření malých hodnot podtlaku a přetlaku se používá otevřený manometr, velký přetlak se v praxi měří pomocí deformačních manometrů.
Obr. 1 Otevřený kapalinový manometr.
Obr. 2 Deformační manometr.
|
![]() |
![]() |
Rtuťový barometr |
Aneroid |
Barograf |
Obr. 3 K měření tlaku se používá rtuťový barometr, aneroid nebo barograf.
7 Pracovní postup
- Příprava aneroidu, nácvik čtení hodnot atmosférického tlaku na stupnici.
- Vyhotovení záznamového archu-tabulky pro zápis hodnot tlaku.
- Rozepsání služeb žáků pro čtení a zápis hodnot atmosférického tlaku pro jednotlivé dny – práce ve dvou- až tříčlenných skupinách.
- Promyslet způsob záznamu počasí v jednotlivých dnech.
- Graficky zpracovat týdenní změny atmosférického tlaku. Sestrojit graf průběhu atmosférického tlaku v čase.
- Porovnat a vyhodnotit, jak souvisí hodnoty a změny atmosférického tlaku s vývojem počasí v daném místě.
- Doplnit, jak souvisí pranostiky s předpovědí počasí. Vysvětlit či vyvrátit základ pranostik.
Tab. 1 Tabulka pro záznam hodnot atmosférického tlaku během dne.
Tlak (hPa) |
8:00 |
10:00 |
12:00 |
14:00 |
16:00 |
18:00 |
20:00 |
1. den |
|
|
|
|
|
|
|
2. den |
|
|
|
|
|
|
|
3. den |
|
|
|
|
|
|
|
4. den |
|
|
|
|
|
|
|
5. den |
|
|
|
|
|
|
|
6. den |
|
|
|
|
|
|
|
7. den |
|
|
|
|
|
|
|
Doprovodné úkoly:
1) Seznamte se s vývěvou – popis částí, její činnost a význam.
2) Pod recipient vývěvy umístěte následující předměty (částečně nafouknutý balónek, scvrklé jablko, sklenice s celofánem, kádinka s mýdlovou pěnou), pomalu odčerpávejte vzduch a sledujte, co se děje.
3) Zjistěte, pod jakým tlakem se v tlakových lahvích uchovává kyslík a acetylén.
4) Zjistěte, na jaký tlak se obyčejně hustí pneumatiky různých osobních a nákladních automobilů.
5) Vytvořte nějakým způsobem (pumpičkou, injekční stříkačkou, ústy) přetlak a podtlak.
6) Položte gumový zvon (používá se na uvolnění odpadů ve výtoku umyvadla), na hladkou podložku a silně ho k ní přitiskněte. Pak ho zkuste odtrhnout. Vysvětlete.
7) Rozdrťte plastovou láhev. Nalejte do láhve na výšku 2–3 cm horké vody, láhev rychle uzavřete. Pozorujte láhev při chladnutí vody.
8) Proč stoupá voda v brčku, kterým pijete džus z krabičky?
9) Předveďte a vysvětlete použití kapátka
- na obou koncích otevřeného
- opatřeného gumovou baňkou.
10) Co pozoruje člověk na stupnici aneroidu při cestě lanovkou z Pece pod Sněžkou na Sněžku?
- Jakou změnu atmosférického tlaku pozoruje člověk, který sjíždí s aneroidem v ruce do dolu?
11) Dopravní letadla létají ve výšce asi 10 km. Proč jsou kabiny letadel vzduchotěsně uzavřené a uměle se v nich musí udržovat přiměřený tlak vzduchu?
12) Vysvětlete činnost injekční stříkačky při nasávání léčebného roztoku z ampule do stříkačky.
13) Když pijeme ze skleněné láhve, musíme dovnitř pouštět vzduch. Proč? Co se stane, když se pokusíme vysát limonádu z láhve a nepustit dovnitř vzduch? Zkuste to.
14) Uveďte alespoň tři lidské činnosti, které znečišťují atmosféru.
Vyluštěte šifru:
2/8/6/666/7777/333/333333/777/2
Nápověda: Použij mobilní telefon.
Řešení: ATMOSFÉRA
8 Metodické poznámky
Žáci si ve skupinách navrhnou záznamový list pro zápis počasí v daný den, vyhodnotí způsob záznamů.
Poslední komentáře