Měrná tepelná kapacita vody

autor red. | kategorie Fyzika 2. stupeň ZŠ
1 Úkol
1.1 Změřte měrnou tepelnou kapacitu vody.
2 Časová dotace
2-4 vyučovací hodiny
3 Pomůcky a materiál
Pro jednu skupinu:
směšovací kalorimetr s elektrickou topnou spirálou, zdroj napětí, potenciometr, ampérmetr, voltmetr, spojovací vodiče, teploměr, stopky, odměrný válec, popř. laboratorní váhy, sada závaží, starší závaží
4 Hlavní a dílčí cíle
4.1 Základní cíle
4.1.1 Schopnost sestavovat elektrické obvody s využitím schématu zapojení.
4.1.2 Schopnost zpracovávat experimentálně získaná data, práce s kalkulátorem.
4.2 Vedlejší cíle
4.2.1 Pro cvičení schopností určit požadovanou veličinu na základě experimentu, nácvik experimentálních dovedností
5 Mezipředmětové vztahy
Biologie, zeměpis
6 Obecný úvod k tématu
Tepelná kapacita tělesa je skalární fyzikální veličina určující množství tepla potřebného ke změně teploty tělesa o 1 K (nebo o 1 .
Jednotkou tepelné kapacity tělesa je J·K–1. Tepelná kapacita tělesa je značně ovlivněna hmotností tělesa, proto se používá více měrná tepelná kapacita látky.
Jednotkou měrné tepelné kapacity látky je J·kg–1·K–1. Měrná tepelná kapacita látky závisí na druhu látky, na jejím skupenství nebo fázi, na teplotě a (zejména u plynů) na způsobu dodávání tepla.
Hodnoty měrné tepelné kapacity látek pro 20 °C nalezneme v tabulkách.
Technicky méně náročná je metoda využívající ohřívání vody elektrickým proudem. Vodu o známé hmotnosti m budeme ohřívat v kalorimetru s elektrickou topnou spirálou. Jouleovo teplo pak je teplo, které získá voda. Měříme napětí U, proud I, čas t, počáteční teplotu vody t1 a výslednou teplotu t2. Teplotní rozdíl
7 Pracovní postup
- Připravíme pomůcky dle seznamu.
Pozn. Před měřením prostudujeme návod k použití kalorimetru, zejména zjistíme dovolené proudové zatížení topné spirály. K ohřívání vody můžeme použít stejnosměrný i střídavý proud.
- Zakreslíme schéma zapojení obvodu.
Pozn. Použijeme-li zdroj střídavého napětí, upravíme značku zdroje ve schématu.
- Odměříme vhodné množství vody a přelijeme do kalorimetru.
Pozn. Je vhodné naplnit kalorimetr zhruba do 3/4, během ohřívání kalorimetr zakryjeme víčkem, abychom omezili ztráty tepla.
- Změříme teplotu t1 vody v kalorimetru.
- Spojíme obvod (spínačem nebo připojením zdroje) a potenciometrem udržujeme stálý proud.
- Měříme čas a teplotu, hodnoty průběžně zapisujeme do tabulky.
Obr. 1 Elektrický kalorimetr – schéma zapojení obvodu.
Tab. 1 Tabulka pro zápis hodnot měření.
Číslo měření |
Čas [s] |
Teplota [°C] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doprovodné úkoly
1) 1. Kolik tepla je zapotřebí k tomu, aby se voda v rybníku o rozloze 5 arů s průměrnou hloubkou 1,5 m ohřála ze 17 °C na 20 °C? Měrná tepelná kapacita vody je asi 4200 .
2) 2. O kolik °C by se stejným množstvím tepla ohřála zemina stejného objemu jako má voda v rybníku? Hustota uvažované zeminy je 1 500 a měrná tepelná kapacita 650 .
Řešení:
1. S = 5 ar = 500 m2, h = 1,5m, Δt = (20 –17) °C = 3 °C, c = 4200 J·kg-1·K-1, ρ = 1000 kg·m-3; Q = ?
Q = cmΔt = cρShΔt = 4200·1000·500·1,5·3 J = 9 450 000 000 J 9,5 GJ
2. Q = 9 450 000 000 J, V = Sh = 500·1,5 m3, ρ = 1 500, c = 650 ; Δt = ?
m = ρV = 1500·500·1,5 kg = 1 125 000 kg
8 Metodické poznámky
- Žáky rozdělíme do skupin podle množství souprav.
- Vodu v kalorimetru ohříváme pomalu, abychom dosáhli rovnoměrného ohřevu.
- Neohříváme na příliš vysokou teplotu (max. 30 až 40 °C), aby nebyly příliš vysoké ztráty.
- Upozorníme žáky na správné odečítání objemu vody v odměrném válci, vždy platí dolní „ryska“.
- Při použití ručkových měřicích přístrojů je třeba zkontrolovat správnou polaritu zapojení.
- Vhodné nastavení potenciometru připravíme s „cvičnou“ náplní, abychom během vlastního měření už velikost napětí proudu nemuseli měnit.
První pracovní list pro laboratorní cvičení vybereme podle toho, zda máme k dispozici zdroj stejnosměrného, nebo střídavého napětí, druhý list je v obou případech stejný.
Poslední komentáře