Sluch

autor | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ
Oblast |
Člověk a zdraví |
Podoblast |
Lidské smysly - sluch |
Očekávané výstupy |
|
Anotace |
Zvuky slyšíme díky sluchovému ústrojí. Zvuky jsou ve skutečnosti vibrace ve vzduchu. Ušní boltce zachytávají vnější zvuky, které jsou v mozku zpracovávány. |
Cíl |
Žáci
|
Věková skupina |
1. vzdělávací období (1. – 3. třída) |
Klíčové kompetence |
Komunikativní, sociální a personální, pracovní, k učení, k řešení problémů |
Organizace |
Časová dotace: 8 vyučovacích hodin, lekci by dobré rozložit do dvou dnů Prostor: třída Vzájemné vztahy: skupinová, individuální práce |
Pomůcky |
|
Použité bibliografie |
Sherwoodová,E.Williams, R., Rockwell, R.:Od báboviček k magnetům, Praha, Portál, 1996 Walsh, K.,B.: Vytvoření tříd vstřícných k dítěti pro děti stáří 8,9 a 10 let, Open Society Institut. |
Metodické pokyny a doporučení |
Upozorněte děti, že ušní bubínek je nesmírně jemný. Kdyby strkaly něco do ucha, mohl by se protrhnout a přestaly by slyšet. Varujte je před posloucháním příliš hlasitých zvuků, protože i přílišná hlasitost může bubínek poškodit. |
Obsah lekce:
1 Co slyšíte? PL-1
- Učitel řekne žákům: Zavřete oči a poslouchejte co, slyšíte.
(otevírání okna, zvonění zvonečku, vytahování tabule, trhání papíru…) - Učitel se zeptá dětí: Jak je možné, že slyšíme zvuk? Která část těla nám o tom dává informaci? (naše uši)
2 Co víme o sluchu – PL-2
- Učitel vyzve žáky, aby do prvního sloupečku v PL-2napsali, co všechno vědí o sluchu, do druhého sloupce, co by se o něm chtěli dozvědět. Třetí sloupec zatím nevyplňují, vrátí se k němu v závěru lekce.
- Následuje snos informací na tabuli nebo flip o tom, co děti už vědí.
3 Práce s naučným textem PL-3
- Učitel rozdá žákům PL-3 .
- Zadá žákům instrukci:
Tento text si postupně pročtěte. Informace, které jsou pro vás známé, označte fajfkou , ty informace, které jste se právě dozvěděli, označte znaménkem +. - Následuje samostatné čtení se „značkováním“ textu (+, fajvkou)
(Důležité: Tento způsob čtení vede žáky k většímu uvědomování si informací, které si rovnou třídí a lépe tak textu rozumí, více na www.kritickemysleni.cz)
- Když děti text dočtou, vyzve učitel děti k diskusi o tom, co jsou pro žáky nové informace a co již věděli. Demonstruje na tabuli, jak budou děti zaznamenávat přečtené informace do tabulky z PL-3.
- Učitel řekne žákům:
Vyber si 1-2 informace z textu, které jsi označil fajfkou a zapiš je do prvního sloupečku-známé informace.
Potom vyber 1- 2 nejdůležitější informace, které pro tebe byly nové, označil/a jsi je + a zapiš je do druhé ho sloupečku – nové informace. - Následuje společná diskuse o přečteném textu.
- Informace, které se žáci dozvěděli z textu, si v následujících pokusech objasní.
4 Co vidíte a co slyšíte?
- Učitel řekne žákům: Dívejte se a poslouchejte, a pak mi řeknete, co jste viděli a slyšeli.
- Potom např. zabrnká na pravítko, které leží přes okraj stolu, zabrnká na kytaru či jiný strunný nástroj, zabrnká na napnutou gumičku…
- Když žáci odpoví, že slyšeli zvuky a zároveň viděli, pohyby předmětu, učitel se dětí ptá: Jaký pohyb jste viděli? (chvění, vibrace)
- Vyzve žáky, aby se sami pokusili podobné zvuky vytvořit za pomoci pravítka nebo gumičky a sledovali pohyb i zvuk předmětu.
- Učitel se zeptá dětí: Zvuk, – tedy i můj hlas slyšíte. Můžeme hlas vnímat i pomocí jiného smyslu než sluchu? Jak?
- Příkladem vibrací může být vnímání vlastního hlasu při mluvení.
5 Ověření vibrací PL-4
A) Učitel požádá žáky, aby si dali prsty na krk a broukali si pro sebe – nejprve nízkým tónem, potom vysokým tónem, aby šeptali a nakonec mluvili normálním hlasem. Své zkušenosti žáci sdílí ve dvojicích a svá zjištění zapíší do PL-4.
- Vyzve žáky, aby ve dvojicích zvuk dále zkoumali a zapisovali, jaký slyší. Jeden z dvojice vydává hlas (šepot, tichý, vysoký, nízký, šumy, ostré zvuky) a druhý pojmenovává druh hlasu. Po chvíli se vymění.
- Děti zjistily, že zvuky mohou být různé kvality. Učitel vysvětlí, že všechny zvuky jsou způsobeny pohybem neboli vibracemi.
- Zkoumání vibrací bude pokračovat.
B) Učitel rozdá dvojicím dětí balónek, který si nafouknou. Jeden z dvojice se postaví čelem k druhému a položí mu na hrudník nafouknutý balonek. Balonek bude přidržovat dlaněmi. První z dvojice, který má na hrudníku přitisknutý balonek, začne broukat. Potom se vymění. Svá zjištění zapíší do PL-4
Poznámka: Zvuk hlasu rozvibruje balonek, ve kterém je vzduch. Vzduchem se šíří vibrace, které děti dobře ucítí, protože se balonku rukama dotýkají.
6 Demonstrace – zvuková vlna PL-5
- Během diskuse v předchozí aktivitě jistě zazní termíny jako – zvukové vlny, bubínek, chvění atd.
- V následujících činnostech žáci získají jasnější představu o tom, jak si tyto – pro ně zatím abstraktní pojmy – představit.
Vlastní demonstrace zvukové vlny
- Učitel odkáže na informace v textu na PL-3, kde se píše o tom, že zvuk cestuje od vibrující věci a vytváří zvukové vlny, které se dostávají až k našemu uchu, kde rozechvějí ušní bubínek a ten vyšle zprávu do mozku.
Učitel se zeptá dětí: Jak tomu rozumíte? Jak si představujete, že se zvuk šíří?
- Demonstruje tento pohyb vln zvedáním a snižováním švihadla nebo provázku připevněného jedním koncem k židli. Řekne dětem, že strana, kterou drží je např. naše ústa, ze kterých vychází náš hlas. Židle, ke které je druhý konec provazu připevněn, představuje naše ucho.
- Otázky učitele: Co jste viděli? Co se dělo s provazem? (vlnil se, vlnění…)
- Učitel vysvětlí dětem, že zvukové vlny nejsou vidět, protože je tvoří proud neviditelného vzduchu, ale můžeme si je takto představit. Když zvuková vlna dosáhne k našemu bubínku, ten začne vibrovat- viz následující demonstrace.
- Žáci si pokus zakreslí do PL-5 a zapíší své poznatky z tohoto pokusu.
7 Model ušního bubínku PL-6
- Tento pokus si žáci mohou vyzkoušet ve dvojicích.
- Je vhodné, aby učitel měl jeden model připravený a demonstroval žákům vibrace při mluvení.
Návod na výrobu modelu ušního bubínku:
- Přes trychtýř natáhnete balónek, kterému jste ustřihli hrdlo/úzkou část/ a na úzkou část trychtýře připevněte gumovou hadičku. Napnutý balonek představuje ušní bubínek.
- Povrch bubínku posypte solí, aby byly jeho vibrace dostatečně viditelné.
- Potom mluvte potichu (i nahlas) do hadičky a držte trychtýř před dětmi tak, aby viděly, jak sůl vibruje na povrchu balónku.
- Nechte děti přemýšlet a zeptejte se jich:
Pozorujte model bubínku. Co se stane, když ustane zvuk? (ustanou i vibrace bubínku)
Učitel se obrací na děti s otázkou: Všimněte si, jak bubínek vypadá. (tenký, napnutý). Myslíte, že by ho něco mohlo poškodit? Co například? Dokázal by ho poškodit velký zvuk? Jak by ho poškodil? Jak si sluch můžeme chránit?
Poznámka: Upozorněte děti, že ušní bubínek je nesmírně jemný. Kdyby strkaly něco do ucha, mohl by se protrhnout. A přestaly by slyšet. Varujte je, před posloucháním příliš hlasitých zvuků, protože i přílišná hlasitost může bubínek poškodit.
Upozorněte děti na to, aby před tím, než se vystřídají při mluvení do hadičky její konec, který měl v ústech někdo jiný, odstřihly.
8 Obrázek sluchového ústrojí PL-7
Poznámka: Seznámí se s třemi částmi ucha – zevní (boltec), střední ( tam je i bubínek) a vnitřní ( obsahuje malé kůstky, které vibrují o pomocí nervů posílají signály o zvuku do mozku. Zmiňte nejmenší kůstku v těle – třmínek.)
9 Schéma přenosu zvuku
Poznámka: přenos zvuku zajišťují kůstky, které předají informaci zvukovému nervu a ten vede dál informaci do mozku, tam se zpracuje a mozek vyšle signál s reakcí do receptoru (ruky, nohy…)
Učitel nakreslí na tabuli jednoduché schéma tohoto procesu.
Schéma:

Učitel dává jednoduché pokyny např. „Zvedni pravou ruku“.
Demonstruje na schématu, co všechno muselo v těle žáka proběhnout a jakou rychlostí, když žák okamžitě po vydání pokynu, zvedl ruku.
10 Lze měřit sílu zvuku? PL-8
- Učitel řekne: Teď prozkoumáme, jak síla zvuku důležitá a jak ho můžeme měřit.
- Rozdělí děti cca do 6 řad a rozmístí je za sebou po třídě, zády k učiteli. První řada stojí nejblíže u učitele, poslední šestá je na opačné straně třídy než stojí učitel.
- Řekne žákům: Kdo uslyší hudbu z CD, které teď pustím, zvedne ruku. Pustí velmi slabě hudbu tak, aby to slyšeli jen žáci v první řadě. Postupně přidává na intenzitě hlasu, aby byl slyšet až v poslední řadě. Končí velmi hlasitou hudbou.
- Nastane diskuse nad tím, proč žáci v poslední řadě neslyšeli a jaké pocity v nich vzbuzovala velmi hlasitá hudba.
- Učitel dá žákům informaci o tom, zvuk se měří v decibelech (dB) zaznamenají tyto informace do PL-8.
- Učitel ukáže dětem graf hluku, který si překreslí do PL-8.
- Učitel položí otázky: Jaké přístroje např. vydávají hodně silný zvuk? Proč máme ve třídě pravidlo, že mluvíme potichu?
Poznámka: Sluchový systém člověka může slyšet zvuky v rozsahu od 0 do 140 decibelů (dB), bolest nastává u zvuků překračujících 120 dB (trysková letadla). Nepříjemný pocit se projevuje již u zvuku nad 60 dB, což je například hluk osobního auta nebo hluk na ulici.
Intenzita hluku
Intenzita |
dB |
Šum listí |
20 |
Pouliční hluk |
50 |
Hlasitý hovor |
60 |
Silně frekventovaná ulice |
70 |
Křik |
80 |
Maximální hluk motorky |
100 |
Startující letadlo |
120 |
Práh bolestivosti |
130 |
11 Dozvěděl jsem se PL-2
12 Doplňkové aktivity:
- Byl jednou jeden život – ucho
(Poznámka: dostupné na http://www.youtube.com/watch?v=MMJCrgp0CMQ, délka 8 minut – bez úvodní melodie, část 3:33 – 3:37min – tabulka s měřením hluku v dB, kterou budou žáci vyplňovat do PL-S6)
- Kelímkový telefon
Poslední komentáře