Domácí mazlíčci

autor red. | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ
Oblast |
Člověk a jeho svět |
Podoblast |
Rozmanitost přírody |
Očekávané výstupy |
|
Anotace |
Mnoho lidí doma chová různá zvířata. Některá jsou přítulná a zábavná, ale vyžadují hodně péče. Když si chceme nějaké zvíře pořídit, měli by s tím souhlasit všichni členové rodiny. |
Cíl |
Žáci
|
Věková skupina |
1. vzdělávací období (1. – 3. třída) |
Klíčové kompetence |
K učení, komunikativní, sociální a personální, pracovní |
Organizace |
Čas: (45 min.) cca 7 hod. Prostor: třída Vzájemné vztahy: skupinová, individuální |
Pomůcky |
Obrázky domácích mazlíčků |
Použité bibliografie |
Pracovní listy: Pes:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=1105&picture=pes od Peter Griffin Kočka:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=399&picture=kockaod Anna Cervova Králík:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=6104&picture=baby-kralik od Petr Kratochvil Želva:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=8602&picture=zelva od Yana Ray Křeček:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=1410&picture=hamster od Angie Perkins Zverimex krmení pro psa: autor: Chris Gladis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en akvárium: autor: Barron Fujimoto Lincence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/deed.en domek křečci: autor: Keren Tan Lincence: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en příslušenství pro psy: autor: Andrew Magill Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en Klec pro ptáky: autor: IvanWalsh.com Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ Prolézačka pro kočky autor: Jon Ross lincence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/deed.en Terarium autor: Klownacide Records Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/deed.en Krmení pro kočky: autor: Kerry Vaughan Linence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en |
Doporučené odkazy |
Herbst, T.a N.:Kočky-předou nebo škrábou, vydalo Ditipo, a.s.,Uherský brod 2009 Kluckhohnnová, H.:Můj kamarád pes, Praha, Václav Svojtka Co. 1998 http://www.helppes.cz/psi-pomocnici.php http://www.pes-pomuze.com/ http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/67320-psi-pomocnici-zakoncili-studium/ |
Metodické pokyny a doporučení |
Děti se stávají odborníky, kteří předávají svoje zkušenosti s chovem zvířat. Těžištěm lekce se stává individuální pozorování domácích mazlíčků a provedený záznam. Lekce nabízí řadu možností k využití rodičů jako odborníků při výuce (veterinář, policista, chovatel…). |
Obsah lekce:
1 Práce s obrázky zvířat
Před žáky položíme 4-6 obrázků domácích mazlíčků PL-1
„Co mají obrázky společného?“
Vymezíme pojem „Domácí mazlíček“
Volné psaní „Proč lidé žijí se zvířaty? Proč lidé doma chovají zvířata?“
Žáci zapisují svoje myšlenky na volné listy (čas 2-3 min.)
Společné sdílení
Poznámka: Během volného psaní děti píší vše, co je k tématu napadá, píší po celou stanovenou dobu.
Tvoření skupin
Poznámka: Při této aktivitě nemusí vzniknout stejně početné skupiny. Pokud při výběru u obrázku zůstane jen jeden žák, doplní skupinu učitel.
Do prostoru třídy rozmístíme obrázky zvířat z PL-1
Pokyn učitel:
Najděte si obrázek zvířete, které vás nejvíce oslovilo.
Sdělte si ve skupině svůj důvod výběru a shodněte se na 1-3 argumentech
Prezentace skupin „Proč jsme si vybrali dané zvíře“.
Práce ve skupinách
Modelová situace: Vžijte se do situace, že toto zvíře přibude do vaší rodiny.
„Co všechno musíte připravit a zajistit?
Žáci provádí soupis na volný list.
Prezentace skupin
Učitel zaznamenává společný soupis všech skupin (potrava, obydlí, hračky, péče…).
Závěr: „Někteří z vás už mají s chovem domácích mazlíčků svoje zkušenosti a my tyto zkušenosti společně využijeme.“
Graf PL-2
Zápisem jmen žáků do grafu zjistíme, která zvířata děti doma chovají. Pokud někdo žádné zvíře nemá, zapíše se v grafu do sloupce „Chtěl/a bych mít“.
Poznámka: Doporučená velikost listu je A3. Volné kolonky nabízí možnost k zápisu zatím neuvedených zvířat.
Dotazník PL-3a,3b
Na základě dotazníku žáci individuálně zpracovávají informace o svém domácím mazlíčkovi.
Záznam bude součástí představení zvířete ostatním kamarádům.
K prezentaci si žáci přinesou jednu věc, která charakterizuje dané zvíře (obojek, hračka,…).
Věci budou postupně tvořit třídní výstavu.
Pokud podmínky dovolí, může být přítomné i samotné zvíře.
Na zpracování dotazníku vymezíme čas 5-7 dnů.
Poznámka: Vyplněné dotazníky doporučujeme na závěr lekce svázat do společné třídní knihy „Naši domácí mazlíčci“.
2 Představování domácích mazlíčků
Organizace se řídí podle časového harmonogramu PL-4. Každý den představuje zvíře jen skupinka 2-3 žáků.
Dotazník prezentují i žáci, kteří prováděli záznam „Zvíře, které bych chtěl/a mít.
Jak prezentace probíhá?
1) Žák prezentuje svůj záznam v dotazníku (čte nebo sděluje informace vlastními slovy)
2) Spolužáci kladou doplňující otázky
3) Spolužáci předávají tři ocenění (např. k provedenému záznamu, množství předaných informací, zajímavosti informací, mluvenému projevu žáka…)
Záznam získaných informací PL-5
Během prezentace si každý žák individuálně provede záznam do formuláře „Co jsem se od kamaráda dozvěděl/a“.
Pozn. Obsah a množství záznamů vychází z individuálních potřeb žáků.
Žák, který představoval své zvíře, se v danou chvíli stává „poradcem“ a v případě potřeby poskytuje radu a pomoc ostatním kamarádům. Tyto informace budou žákovi později sloužit jako další pracovní materiál. Bude je stříhat po řádcích a třídit podle druhu zvířete. Tak každému vzniknou „zvířecí karty“ např. o morčeti, kočce, atd., kde shromáždí všechny nové informace, které si zapsal. (Předpokládáme, že se ve třídě sejde více koček, křečků, rybiček…)
Zverimex PL-6
Na základě získaných informací od dětí – chovatelů, se pokusí nakoupit vhodné pomůcky pro chov zvířete, které si skupina vylosuje.
Pomůcky jsou na obrázku nebo použijeme ty, které děti přinesly do školy a ze kterých jsme udělali výstavku.
Postup:
a) rozdělení dětí do 5 skupin
b) vylosovaná zvířata, o která budou pečovat (andulka, gekon, křeček, had, pes) učitel přizpůsobí tomu, jaká zvířata byla prezentována dětmi – chovateli.
c) příprava obchodu-vystavení zboží na stůl
d) postupné nakupování – učitel nebo jiný žák je v roli prodavače
Poznámka: Děti vysvětlují, proč kterou věc jejich zvíře potřebuje (vhodná podestýlka, krmivo, hračka…), k čemu mu slouží.
3 Pes PL-7
Další část lekce je věnována nejrozšířenějšímu domácímu miláčkovi.
Práce s informacemi
Učitel se zeptá:„Co jsme se o psech dozvěděli?“
Děti vytvoří Kartu o psech s informacemi tak, že rozstříhají PL-5 na řádky a seskupí všechny informace o psech na jeden list. Doplnění dalších informací (z encyklopedií, z vlastních zkušeností)
Učitel se dále zeptá „Co by nás ještě zajímalo?“
Otázky dětí sepíšeme na tabuli (Psí řeč, Psí odborníci na drogy, slepečtí psi…)
Společný plán dalších aktivit
Poznámka:
Je užitečné zapojit do zajišťování aktivit samotné žáky.
Do školy pozveme odborníky na kynologii, nebo policistu s vyškoleným psem nebo rodiče, kteřý nám předvede, jak pes reaguje na povely at
Kvíz o psech PL-8
Na závěr dětem můžeme nabídnout kvíz o psech, který prověří jejich dosavadní znalosti.
Poznámka: Řešení kvízu: 1c, 2b, 3a, 4b, 5a, 6a
Test PL-9
Prostřednictvím testu si děti ověří, zda se mohou stát vhodnými chovateli.
4 Rodiny PL-10
Na závěr lekce děti musí zúročit nabyté informace o životních podmínkách všech prezentovaných zvířat.
Na základě charakteristiky modelových rodin (PL-10) budou rozhodovat, kterému zvířeti by se v rodinách dobře žilo.
Práce ve skupinách:
Přečtěte si popis rodiny, která touží po domácím mazlíčkovi
Diskutujte ve skupině o tom, jaká zvířata byste rodině k chovu doporučili
Zapište svůj výběr zvířat
Prezentace
Skupiny prezentují svoje záznamy
Ostatní žáci hodnotí vhodnost výběru, kladou doplňující otázky
Poslední komentáře