Kategorie

Home

Přírodověda

Domácí mazlíčci

Domácí mazlíčci

Domácí mazlíčci

autor red. | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ

Oblast

Člověk a jeho svět

Podoblast

Rozmanitost přírody

Očekávané výstupy

  • Roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě

Anotace

Mnoho lidí doma chová různá zvířata. Některá jsou přítulná a zábavná, ale vyžadují hodně péče. Když si chceme nějaké zvíře pořídit, měli by s tím souhlasit všichni členové rodiny.

Cíl

Žáci

  • Vyhledávají informace o vybraných zvířatech v encyklopedii
  • Zapisují si nové informace o představených mazlíčcích
  • Učí se nést zodpovědnost za přidělený úkol
  • Vzájemně diskutují
  • Prezentují výsledky svých zjištění o svém mazlíčkovi
  • Seznamují se s vhodným prostředím pro jednotlivá zvířata
  • Uvědomují si, že možnosti rodiny ovlivňují výběr domácího mazlíčka

Věková skupina

1. vzdělávací období (1. – 3. třída)

Klíčové kompetence

K učení, komunikativní, sociální a personální, pracovní

Organizace

Čas: (45 min.) cca 7 hod.

Prostor: třída

Vzájemné vztahy: skupinová, individuální

Pomůcky

Obrázky domácích mazlíčků

Použité bibliografie

Pracovní listy:

Pes:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=1105&picture=pes od Peter Griffin

Kočka:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=399&picture=kockaod Anna Cervova

Králík:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=6104&picture=baby-kralik od Petr Kratochvil

Želva:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=8602&picture=zelva od Yana Ray

Křeček:http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=1410&picture=hamster od Angie Perkins

Zverimex

krmení pro psa: autor: Chris Gladis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en

akvárium: autor: Barron Fujimoto Lincence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/deed.en

domek křečci: autor: Keren Tan Lincence: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en

příslušenství pro psy: autor: Andrew Magill Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en

Klec pro ptáky: autor: IvanWalsh.com Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Prolézačka pro kočky autor: Jon Ross lincence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/deed.en

Terarium autor: Klownacide Records Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/deed.en

Krmení pro kočky: autor: Kerry Vaughan Linence: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en

Doporučené odkazy

Herbst, T.a N.:Kočky-předou nebo škrábou, vydalo Ditipo, a.s.,Uherský brod 2009

Kluckhohnnová, H.:Můj kamarád pes, Praha, Václav Svojtka Co. 1998

http://www.helppes.cz/psi-pomocnici.php

http://www.pes-pomuze.com/

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/67320-psi-pomocnici-zakoncili-studium/

Metodické pokyny a doporučení

Děti se stávají odborníky, kteří předávají svoje zkušenosti s chovem zvířat.

Těžištěm lekce se stává individuální pozorování domácích mazlíčků a provedený záznam. Lekce nabízí řadu možností k využití rodičů jako odborníků při výuce (veterinář, policista, chovatel…).

 

Obsah lekce:

1 Práce s obrázky zvířat

Před žáky položíme 4-6 obrázků domácích mazlíčků PL-1

„Co mají obrázky společného?“
Vymezíme pojem „Domácí mazlíček“

Volné psaní „Proč lidé žijí se zvířaty? Proč lidé doma chovají zvířata?“

Žáci zapisují svoje myšlenky na volné listy (čas 2-3 min.)
Společné sdílení

Poznámka: Během volného psaní děti píší vše, co je k tématu napadá, píší po celou stanovenou dobu.

Tvoření skupin

Poznámka: Při této aktivitě nemusí vzniknout stejně početné skupiny. Pokud při výběru u obrázku zůstane jen jeden žák, doplní skupinu učitel.

Do prostoru třídy rozmístíme obrázky zvířat z PL-1

Pokyn učitel:

Najděte si obrázek zvířete, které vás nejvíce oslovilo.
Sdělte si ve skupině svůj důvod výběru a shodněte se na 1-3 argumentech

Prezentace skupin „Proč jsme si vybrali dané zvíře“.

Práce ve skupinách

Modelová situace: Vžijte se do situace, že toto zvíře přibude do vaší rodiny.
„Co všechno musíte připravit a zajistit?

Žáci provádí soupis na volný list.

Prezentace skupin

Učitel zaznamenává společný soupis všech skupin (potrava, obydlí, hračky, péče…).

Závěr: „Někteří z vás už mají s chovem domácích mazlíčků svoje zkušenosti a my tyto zkušenosti společně využijeme.“

Graf PL-2

Zápisem jmen žáků do grafu zjistíme, která zvířata děti doma chovají. Pokud někdo žádné zvíře nemá, zapíše se v grafu do sloupce „Chtěl/a bych mít“.

Poznámka: Doporučená velikost listu je A3. Volné kolonky nabízí možnost k zápisu zatím neuvedených zvířat.

Dotazník PL-3a,3b

Na základě dotazníku žáci individuálně zpracovávají informace o svém domácím mazlíčkovi.
Záznam bude součástí představení zvířete ostatním kamarádům.
K prezentaci si žáci přinesou jednu věc, která charakterizuje dané zvíře (obojek, hračka,…).
Věci budou postupně tvořit třídní výstavu.
Pokud podmínky dovolí, může být přítomné i samotné zvíře.
Na zpracování dotazníku vymezíme čas 5-7 dnů.

Poznámka: Vyplněné dotazníky doporučujeme na závěr lekce svázat do společné třídní knihy „Naši domácí mazlíčci“.

2 Představování domácích mazlíčků

Organizace se řídí podle časového harmonogramu PL-4. Každý den představuje zvíře jen skupinka 2-3 žáků.

Dotazník prezentují i žáci, kteří prováděli záznam „Zvíře, které bych chtěl/a mít.

Jak prezentace probíhá?

1) Žák prezentuje svůj záznam v dotazníku (čte nebo sděluje informace vlastními slovy)

2) Spolužáci kladou doplňující otázky

3) Spolužáci předávají tři ocenění (např. k provedenému záznamu, množství předaných informací, zajímavosti informací, mluvenému projevu žáka…)

Záznam získaných informací PL-5

Během prezentace si každý žák individuálně provede záznam do formuláře „Co jsem se od kamaráda dozvěděl/a“.

Pozn. Obsah a množství záznamů vychází z individuálních potřeb žáků.

Žák, který představoval své zvíře, se v danou chvíli stává „poradcem“ a v případě potřeby poskytuje radu a pomoc ostatním kamarádům. Tyto informace budou žákovi později sloužit jako další pracovní materiál. Bude je stříhat po řádcích a třídit podle druhu zvířete. Tak každému vzniknou „zvířecí karty“ např. o morčeti, kočce, atd., kde shromáždí všechny nové informace, které si zapsal. (Předpokládáme, že se ve třídě sejde více koček, křečků, rybiček…)

Zverimex PL-6

Na základě získaných informací od dětí – chovatelů, se pokusí nakoupit vhodné pomůcky pro chov zvířete, které si skupina vylosuje.
Pomůcky jsou na obrázku nebo použijeme ty, které děti přinesly do školy a ze kterých jsme udělali výstavku.

Postup:

a) rozdělení dětí do 5 skupin

b) vylosovaná zvířata, o která budou pečovat (andulka, gekon, křeček, had, pes) učitel přizpůsobí tomu, jaká zvířata byla prezentována dětmi – chovateli.

c) příprava obchodu-vystavení zboží na stůl

d) postupné nakupování – učitel nebo jiný žák je v roli prodavače

 

Poznámka: Děti vysvětlují, proč kterou věc jejich zvíře potřebuje (vhodná podestýlka, krmivo, hračka…), k čemu mu slouží.

3 Pes PL-7

Další část lekce je věnována nejrozšířenějšímu domácímu miláčkovi.

Práce s informacemi

Učitel se zeptá:„Co jsme se o psech dozvěděli?“

Děti vytvoří Kartu o psech s informacemi tak, že rozstříhají PL-5 na řádky a seskupí všechny informace o psech na jeden list. Doplnění dalších informací (z encyklopedií, z vlastních zkušeností)

Učitel se dále zeptá „Co by nás ještě zajímalo?“

Otázky dětí sepíšeme na tabuli (Psí řeč, Psí odborníci na drogy, slepečtí psi…)
Společný plán dalších aktivit

Poznámka:

Je užitečné zapojit do zajišťování aktivit samotné žáky.
Do školy pozveme odborníky na kynologii, nebo policistu s vyškoleným psem nebo rodiče, kteřý nám předvede, jak pes reaguje na povely at

Kvíz o psech PL-8

Na závěr dětem můžeme nabídnout kvíz o psech, který prověří jejich dosavadní znalosti.

Poznámka: Řešení kvízu: 1c, 2b, 3a, 4b, 5a, 6a

Test PL-9

Prostřednictvím testu si děti ověří, zda se mohou stát vhodnými chovateli.

4 Rodiny PL-10

Na závěr lekce děti musí zúročit nabyté informace o životních podmínkách všech prezentovaných zvířat.

Na základě charakteristiky modelových rodin (PL-10) budou rozhodovat, kterému zvířeti by se v rodinách dobře žilo.

Práce ve skupinách:

Přečtěte si popis rodiny, která touží po domácím mazlíčkovi
Diskutujte ve skupině o tom, jaká zvířata byste rodině k chovu doporučili
Zapište svůj výběr zvířat

Prezentace

Skupiny prezentují svoje záznamy
Ostatní žáci hodnotí vhodnost výběru, kladou doplňující otázky

Diskuze k článku

Poslední komentáře

Načítání...