Kategorie

Půda

Půda

autor red. | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ

Oblast

Člověk a jeho svět

Podoblast

Rozmanitost přírody

Očekávané výstupy

1. období

  • Roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
  • Provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti

2. období

  • Objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, principy rovnováhy přírody nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • Založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

Anotace

Půda je úrodná zemina na polích a zahradách. Půda neboli ornice se musí provzdušňovat, hnojit a zavlažovat. Z půdy vyrůstají rostliny, které z ní svými kořeny čerpají látky ke své výživě. Úrodná půda kypí životem, najdeme zde spoustu nejrůznějších drobných živočichů.  K životu v půdě pomáhá vzduch, voda a humus.

Cíl

  • Žáci provádí pokusy podle pokynů
  • Cíleně pozorují podle daných instrukcí
  • Zapisují postup svého zkoumání
  • Zjišťují, co půda obsahuje
  • Jsou schopni porovnat výsledky svého zkoumání s textem v učebnici
  • Učí se nést zodpovědnost za přidělený úkol
  • Vzájemně diskutují
  • Prezentují výsledky skupiny

Věková skupina

1. vzdělávací období (3. třída), 2. vzdělávací období  (4.a 5. třída)

Klíčové kompetence

K učení, komunikativní, sociální a personální, pracovní

Organizace

Časová dotace: 4 vyučovací hodiny, práce je rozvržena do několika dnů

Prostor: Třída, sběr vzorků v přírodě    

Vztahy:   Kooperativní vyučování, individuální práce

Pomůcky

Plastové sáčky s uzávěrem pro vzorky půdy, lepící štítky na popisky, lupy, umělohmotné misky a lžičky, sítka, kyblík, zavařovací sklenice se šroubovacím víčkem, plastové lahve, kousky novin

Použité bibliografie

Hutchingsová, Merryn. Ross, Alistair. : Nápady pro Vlastivědu, Praha, Portál l996

Hewitt, Sally: Proč a jak Zábavné pokusy v přírodě, Praha, Fragment 2002

Allaby, M.: Člověk a životní prostředí, Praha, Knižní klub 1997

Doporučené odkazy

Stará, J., Dvořáková, M., Frýzová, I.: Prvouka pro 3.ročník, Plzeň, Fraus 2009

Metodické pokyny a doporučení

Lekci doporučujeme zařadit do období, kdy mohou žáci v přírodě zajistit vzorky půdy.

V lekci jsou zařazeny aktivity, které žáky vedou k odpovědím na otázky

1. Kde všude můžeme půdu objevit?
2. Co všechno je v půdě?

Při zkoumání ve skupině je vhodné využít metodu učících se skupin, kdy skupina demonstruje pokus ostatním žáků, sděluje jim zjištěné závěry, odpovídá na kladené otázky spolužáků.

 

Obsah lekce:

1 „Co už o půdě víme?“

Vytvoření pojmové mapy „Půda“

  • Žáci sedí v kruhu. Pošleme po kruhu otevřenou krabičku se vzorkem půdy a položíme otázku: Co je v krabičce?
  • Po odhalení obsahu vyzveme žáky ve skupině (4-5 žáků) k vytvoření mapy (vhodný formát listu A3)PL-1

Instrukce:

Sepište vše, co vás k heslu „Půda“ napadá (čas 2-3 minuty).

  • Žáci si projdou zhotovené mapy ostatních skupin a seznámí se s jejich obsahem.
  • Připíší do své mapy získané informace.

2 „Co nevíte? Co byste se chtěli dozvědět“

Soupis otázek k tématu

  • Na základě pojmové mapy žáci diskutují ve skupině, formulují a zapisují otázky na proužky papíru.
  • Provedeme souhrn otázek všech skupin. Proužky papíru s otázkami lepíme na velký arch papíru pod otázky: Co nevíte? Co byste se chtěli dozvědět?

Učitel si pro případ potřeby připraví otázky, které může k otázkám žáků připojit (např. Co všechno je v půdě? Kde všude můžeme půdu objevit? Kde se půda vzala? K čemu je půda užitečná? …)

Vytvoření plánu zkoumání půdy, pokusy

Na základě otázek společně se žáky vytvoříme plán zkoumání.

3 Kde všude můžeme půdu objevit?

Sběr vzorků půdy

Požádáme žáky, aby přinesli ze svého víkendového výletu v plastikovém sáčku vzorek půdy z různých lokalit.

Žáci sestavují Rodný list půdy, ve kterém popíší místo nálezu PL-2 .

Porovnávání vzorků

Ve skupinách proběhne vzájemné porovnávání získaných vzorků a vyplněných záznamů

v  PL-2.

Shrnutí poznatků, které žáci při porovnávání půdy získali

Učitel klade otázky: Co vás překvapilo? Co jste se zajímavého od kamarádů dozvěděli? O čem přemýšlíte?

Práce s textem

Rostliny vyrůstají z půdy, pronikají do ní svými kořeny. Půda chrání jejich podzemní části. Půda z různých míst se liší barvou a složením. Nejúrodnější je půda hlinitá, málo úrodné jsou půdy s převahou písku nebo jílu. 

3 Co všechno je v půdě?

Ke zkoumání využijeme sebrané vzorky půd a vzorky doplněné učitelem.

  • Žákům položíme otázku : Jak bychom mohli půdu prozkoumat?
  • Během společné diskuze žáci vymýšlejí různé způsoby zkoumání.
  • Závěrem učitel připojuje také svoje návrhy.

a)      Hmatem a zrakem  PL-3

b)     Za pomocí lupy PL4

c)      Přesíváním půdy přes sítko  PL5

d)     Rozmícháním půdy ve vodě  PL6

e)      Vhozením hroudy půdy do vodyPL-7

f)       Prosakováním vody  PL8

Navržené způsoby zkoumání umožní žákům dojít k vlastnímu poznání, že půda obsahuje zrnka písku, malé kamínky, humus-zbytky mrtvých rostlin a živočichů (a, b, c, d), vzduch (e), vodu (f).

Návrh organizace pokusů:

  • Žáky rozdělíme do šesti skupin, každá skupina realizuje jeden pokus.
  • Skupiny postupně prezentují svoje poznatky, demonstrují pokus ostatním, zodpovídají otázky

Pokud žáci projeví zájem o některý z pokusů, mohou si ho ve vymezeném čase také vyzkoušet.

Instrukce k provedení pokusů ve skupině:

a)     Pomůcky: vzorky půdy, misky,PL-3

  1. Vysypte vzorky půdy do misek.
  2. Promněte půdu mezi prsty.
  3. Přesypávejte půdu z jedné dlaně do druhé.
  4. Pokuste se z půdy uhníst kuličku.

b)     Pomůcky: vzorky půdy, misky, lžičky, lupy, list papíru,PL-4

  1. Vysypte vzorky půdy do misek.
  2. Sledujte lupou půdu v misce.
  3. Malý vzorek půdy rozprostřete na volný list.
  4. Pozorujte, co všechno vzorek půdy obsahuje?

c)      Pomůcky: vzorky půdy, misky, lžičky, sítko, kyblík, list papíru, PL-5

  1. Vysypte vzorky půdy do misek.
  2. Část půdy dejte do sítka a prosívejte ji nad kyblíkem.
  3. To, co v sítku zbylo, vysypte na list papíru a roztřiďte.
  4. Prosetou půdu v kyblíku promněte mezi prsty.

d)     Pomůcky: 2 vzorky půdy, 2 zavařovací sklenice se šroubovacím uzávěrem, lžičky, voda, PL-6

  1. Dejte jednotlivé vzorky půdy do sklenic.
  2. Sklenice naplňte vodou.
  3. Zašroubujte víčka.
  4. Sklenice protřepejte a nechte jejich obsah ustát.
  5. Pozorujte, co se děje. Usazují se vzorky půdy stejným způsobem?Jsou v půdě částečky, které se udrží na hladině?

e)      Pomůcky: hrudka půdy, zavařovací sklenice, voda, PL-7

  1. Naplňte sklenici do poloviny vodou.
  2. Vhoďte do vody hrudku půdy.
  3. Pozorujte, co se děje.

f)       Pomůcky: 2–4 vzorky půdy, voda,2–4 trychtýře vyrobené z plastových lahví uzavřené zátkami z novin (Trychtýř vyrobíme přeříznutím plastové láhve v polovině a překlopením horního dílu do spodního.), PL-8

  1. Ze vzorků půdy odměřte stejný díl, který nasypte do trychtýřů.
  2. Nalijte vodu až k hornímu okraji trychtýře
  3. Pozorujte, zda prosakuje voda všemi trychtýři stejně?
  4. Ve kterém trychtýři se půda udržela nejkratší dobu? Proč?:

Rozšiřující úkol : Nechte vzorky půdy v trychtýři několik dní a sledujte, ve kterém trychtýři půda nejdříve vyschne

4 Shrnutí závěrů pokusů

  1. Žáci metodou volného psaní odpovídají na otázku:
    Co nového jsi při zkoumání půdy objevil/a?
  2. Práce s textem např. z učebnice Prvouka pro 3. ročník základní školy nakladatelství Fraus.

Půda obsahuje

VODU, protože se v ní rozpouštějí minerální látky a ty jsou-stejně jako voda-důležité pro růst rostlin.

VZDUCH, protože je významný pro klíčení semen a dýchají jej živočichové a podzemní části rostlin.

MINERÁLNÍ LÁTKY, protože je ke svému zdravému růstu potřebují rostliny a z rostlin je získávají živočichové.

HUMUS, protože dodává do půdu minerální látky.

Žáci se vrací ke svým záznamům v pracovních listech, hodnotí a doplňují svoje poznatky.

5 Závěr lekce PL-9

Žáci vyplní graf Půda PL-9

6 Doplňkové aktivity

  • Mapování využití půdy v okolí školy
  • Kresba řezu půdy
  • Tvorba humusu – kompost a žížalárna

Diskuze k článku

Poslední komentáře

Načítání...

Ke stažení: