Půda

autor red. | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ
Oblast |
Člověk a jeho svět |
Podoblast |
Rozmanitost přírody |
Očekávané výstupy |
1. období
2. období
|
Anotace |
Půda je úrodná zemina na polích a zahradách. Půda neboli ornice se musí provzdušňovat, hnojit a zavlažovat. Z půdy vyrůstají rostliny, které z ní svými kořeny čerpají látky ke své výživě. Úrodná půda kypí životem, najdeme zde spoustu nejrůznějších drobných živočichů. K životu v půdě pomáhá vzduch, voda a humus. |
Cíl |
|
Věková skupina |
1. vzdělávací období (3. třída), 2. vzdělávací období (4.a 5. třída) |
Klíčové kompetence |
K učení, komunikativní, sociální a personální, pracovní |
Organizace |
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny, práce je rozvržena do několika dnů Prostor: Třída, sběr vzorků v přírodě Vztahy: Kooperativní vyučování, individuální práce |
Pomůcky |
Plastové sáčky s uzávěrem pro vzorky půdy, lepící štítky na popisky, lupy, umělohmotné misky a lžičky, sítka, kyblík, zavařovací sklenice se šroubovacím víčkem, plastové lahve, kousky novin |
Použité bibliografie |
Hutchingsová, Merryn. Ross, Alistair. : Nápady pro Vlastivědu, Praha, Portál l996 Hewitt, Sally: Proč a jak Zábavné pokusy v přírodě, Praha, Fragment 2002 Allaby, M.: Člověk a životní prostředí, Praha, Knižní klub 1997 |
Doporučené odkazy |
Stará, J., Dvořáková, M., Frýzová, I.: Prvouka pro 3.ročník, Plzeň, Fraus 2009 |
Metodické pokyny a doporučení |
Lekci doporučujeme zařadit do období, kdy mohou žáci v přírodě zajistit vzorky půdy. V lekci jsou zařazeny aktivity, které žáky vedou k odpovědím na otázky 1. Kde všude můžeme půdu objevit? Při zkoumání ve skupině je vhodné využít metodu učících se skupin, kdy skupina demonstruje pokus ostatním žáků, sděluje jim zjištěné závěry, odpovídá na kladené otázky spolužáků. |
Obsah lekce:
1 „Co už o půdě víme?“
Vytvoření pojmové mapy „Půda“
- Žáci sedí v kruhu. Pošleme po kruhu otevřenou krabičku se vzorkem půdy a položíme otázku: Co je v krabičce?
- Po odhalení obsahu vyzveme žáky ve skupině (4-5 žáků) k vytvoření mapy (vhodný formát listu A3)PL-1
Instrukce:
Sepište vše, co vás k heslu „Půda“ napadá (čas 2-3 minuty).
- Žáci si projdou zhotovené mapy ostatních skupin a seznámí se s jejich obsahem.
- Připíší do své mapy získané informace.
2 „Co nevíte? Co byste se chtěli dozvědět“
Soupis otázek k tématu
- Na základě pojmové mapy žáci diskutují ve skupině, formulují a zapisují otázky na proužky papíru.
- Provedeme souhrn otázek všech skupin. Proužky papíru s otázkami lepíme na velký arch papíru pod otázky: Co nevíte? Co byste se chtěli dozvědět?
Učitel si pro případ potřeby připraví otázky, které může k otázkám žáků připojit (např. Co všechno je v půdě? Kde všude můžeme půdu objevit? Kde se půda vzala? K čemu je půda užitečná? …)
Vytvoření plánu zkoumání půdy, pokusy
Na základě otázek společně se žáky vytvoříme plán zkoumání.
3 Kde všude můžeme půdu objevit?
Sběr vzorků půdy
Požádáme žáky, aby přinesli ze svého víkendového výletu v plastikovém sáčku vzorek půdy z různých lokalit.
Žáci sestavují Rodný list půdy, ve kterém popíší místo nálezu PL-2 .
Porovnávání vzorků
Ve skupinách proběhne vzájemné porovnávání získaných vzorků a vyplněných záznamů
v PL-2.
Shrnutí poznatků, které žáci při porovnávání půdy získali
Učitel klade otázky: Co vás překvapilo? Co jste se zajímavého od kamarádů dozvěděli? O čem přemýšlíte?
Práce s textem
Rostliny vyrůstají z půdy, pronikají do ní svými kořeny. Půda chrání jejich podzemní části. Půda z různých míst se liší barvou a složením. Nejúrodnější je půda hlinitá, málo úrodné jsou půdy s převahou písku nebo jílu.
3 Co všechno je v půdě?
Ke zkoumání využijeme sebrané vzorky půd a vzorky doplněné učitelem.
- Žákům položíme otázku : Jak bychom mohli půdu prozkoumat?
- Během společné diskuze žáci vymýšlejí různé způsoby zkoumání.
- Závěrem učitel připojuje také svoje návrhy.
a) Hmatem a zrakem PL-3
b) Za pomocí lupy PL4
c) Přesíváním půdy přes sítko PL5
d) Rozmícháním půdy ve vodě PL6
e) Vhozením hroudy půdy do vodyPL-7
f) Prosakováním vody PL8
Navržené způsoby zkoumání umožní žákům dojít k vlastnímu poznání, že půda obsahuje zrnka písku, malé kamínky, humus-zbytky mrtvých rostlin a živočichů (a, b, c, d), vzduch (e), vodu (f).
Návrh organizace pokusů:
- Žáky rozdělíme do šesti skupin, každá skupina realizuje jeden pokus.
- Skupiny postupně prezentují svoje poznatky, demonstrují pokus ostatním, zodpovídají otázky
Pokud žáci projeví zájem o některý z pokusů, mohou si ho ve vymezeném čase také vyzkoušet.
Instrukce k provedení pokusů ve skupině:
a) Pomůcky: vzorky půdy, misky,PL-3
- Vysypte vzorky půdy do misek.
- Promněte půdu mezi prsty.
- Přesypávejte půdu z jedné dlaně do druhé.
- Pokuste se z půdy uhníst kuličku.
b) Pomůcky: vzorky půdy, misky, lžičky, lupy, list papíru,PL-4
- Vysypte vzorky půdy do misek.
- Sledujte lupou půdu v misce.
- Malý vzorek půdy rozprostřete na volný list.
- Pozorujte, co všechno vzorek půdy obsahuje?
c) Pomůcky: vzorky půdy, misky, lžičky, sítko, kyblík, list papíru, PL-5
- Vysypte vzorky půdy do misek.
- Část půdy dejte do sítka a prosívejte ji nad kyblíkem.
- To, co v sítku zbylo, vysypte na list papíru a roztřiďte.
- Prosetou půdu v kyblíku promněte mezi prsty.
d) Pomůcky: 2 vzorky půdy, 2 zavařovací sklenice se šroubovacím uzávěrem, lžičky, voda, PL-6
- Dejte jednotlivé vzorky půdy do sklenic.
- Sklenice naplňte vodou.
- Zašroubujte víčka.
- Sklenice protřepejte a nechte jejich obsah ustát.
- Pozorujte, co se děje. Usazují se vzorky půdy stejným způsobem?Jsou v půdě částečky, které se udrží na hladině?
e) Pomůcky: hrudka půdy, zavařovací sklenice, voda, PL-7
- Naplňte sklenici do poloviny vodou.
- Vhoďte do vody hrudku půdy.
- Pozorujte, co se děje.
f) Pomůcky: 2–4 vzorky půdy, voda,2–4 trychtýře vyrobené z plastových lahví uzavřené zátkami z novin (Trychtýř vyrobíme přeříznutím plastové láhve v polovině a překlopením horního dílu do spodního.), PL-8
- Ze vzorků půdy odměřte stejný díl, který nasypte do trychtýřů.
- Nalijte vodu až k hornímu okraji trychtýře
- Pozorujte, zda prosakuje voda všemi trychtýři stejně?
- Ve kterém trychtýři se půda udržela nejkratší dobu? Proč?:
Rozšiřující úkol : Nechte vzorky půdy v trychtýři několik dní a sledujte, ve kterém trychtýři půda nejdříve vyschne
4 Shrnutí závěrů pokusů
- Žáci metodou volného psaní odpovídají na otázku:
Co nového jsi při zkoumání půdy objevil/a? - Práce s textem např. z učebnice Prvouka pro 3. ročník základní školy nakladatelství Fraus.
Půda obsahuje
VODU, protože se v ní rozpouštějí minerální látky a ty jsou-stejně jako voda-důležité pro růst rostlin.
VZDUCH, protože je významný pro klíčení semen a dýchají jej živočichové a podzemní části rostlin.
MINERÁLNÍ LÁTKY, protože je ke svému zdravému růstu potřebují rostliny a z rostlin je získávají živočichové.
HUMUS, protože dodává do půdu minerální látky.
Žáci se vrací ke svým záznamům v pracovních listech, hodnotí a doplňují svoje poznatky.
5 Závěr lekce PL-9
Žáci vyplní graf Půda PL-9
6 Doplňkové aktivity
- Mapování využití půdy v okolí školy
- Kresba řezu půdy
- Tvorba humusu – kompost a žížalárna
Poslední komentáře