Byliny

autor red. | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ
Oblast |
Člověk a jeho svět |
Podoblast |
Rozmanitost přírody |
Očekávané výstupy |
Roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků Provádí jednoduché pokusy |
Anotace |
Slovo „byliny“se váže k rostlinám, které jsou ceněny pro svou pikantní chuť, aroma nebo léčivé účinky. Byliny hrály důležitou úlohu v historii. Lidé je používali jako koření, léky, vůně a z jejich vláken dělali látky a papír. Objevy léčivých účinků bylin se předávaly z generace na generaci. Po tisících letech mají byliny bohatou historii, zachycenou ve folklóru, umění, poezii. |
Cíl |
Žáci
|
Věková skupina |
1. vzdělávací období (1. – 3. třída) |
Klíčové kompetence |
K učení, komunikativní, sociální a personální, pracovní |
Organizace |
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny, práce je rozvržena do několika dnů Prostor: třída (školní zahrada, zahradnictví, případně Bylinná lékárna) Vztahy: Kooperativní vyučování, individuální práce |
Pomůcky |
Vypěstované byliny nebo malé květináčky, zemina, semena bylin (např. rychle klíčící semena řeřichy, kopru, pažitky) štítky k označení, encyklopedie, atlasy rostlin, lupy |
Doporučené odkazy |
www.rvp.cz Přírodní učebna – poznáváme kouzlo bylinek, autor: Eva Krafková |
Metodické pokyny a doporučení |
Nezapomeňte poučit žáky o nebezpečí experimentování s neznámými rostlinami. Zjistěte si možnosti alergických reakci žáků. Lekci může předcházet pěstování bylinek a záznam jejich růstu. Lze využít také bylinkové záhonky na školní zahradě nebo v zahradnictví. Při plánování lekce počítejte s dostatečným prostorem pro individuální práci žáků při zpracování Bylinkového pátrání. Závěrem lekce je vhodné žáky poučit o prospěchu a nebezpečí při používání některých bylin. |
Obsah lekce:
1. Vymezíme pojem ROSTLINA a BYLINA
A) Práce ve skupině (4-5 žáků)
- Na volné kartičky individuálně žáci zapisují názvy rostlin.
- Ve skupině utvoří společnou sadu názvů rostlin.
- Volí kritéria pro třídění rostlin, kritéria zapisují na barevné kartičky.
- Názvy rostlin postupně třídí podle zvolených kritérií.
B) Společná práce
- Sepisujeme všechna kritéria třídění, která žáci při práci ve skupině využili.
- Na základě kritérií vymezíme základní dělení rostlin na BYLINY a DŘEVINY a upřesníme pojem LÉČIVÉ BYLINY.
Pokud žáci tento způsob dělení rostlin sami nepoužili, nabídne toto kritérium dělení sám učitel.
2. Vyhlásíme „Bylinkové pátrání“ PL-1
Každý žák individuálně zpracuje úkoly v pracovním listu PL-1.
Stanovíme čas na vypracování domácí práce.
3. Bylinkové objevy I. PL-2
Práce s vyplněnými pracovními listy „Bylinkové pátrání“
A) Práce ve skupině
- Sdílení výsledků „Bylinkového pátrání“
- Záznam odpovědí do pracovního listu PL-2
B) Prezentace práce skupin
- Mluvčí skupin postupně sdělují vypracování úkolů z pracovního listu.
C) Vyhodnocení získaných informací
- Ve třídě vzniká soupis názvů použitých bylinek, nejzajímavějších receptů a důvodů pro pěstování bylinek.
- Vyplněné pracovní listy lze podle těchto částí rozstřihat, seskupit a nalepit.
4. Bylinkové objevy II. PL-3
Počet bylinek přizpůsobíme počtu pracujících skupin.
Vymezíme čas na zkoumání jedné rostliny.
A) Práce ve skupině
Práce podle zadání v pracovním listu Zkoumání bylinek PL-3
B) Sdílení získaných objevů
Všechny skupiny postupně sdělují své objevy k jednotlivým bylinkám.
Žáci tak porovnávají svoje objevy s ostatními skupinami a obohacují svoje zkoumání.
5.Zpracování „Bylinkových karet“ PL-4
Individuální práce
Žáci při práci využívají bylinky, vyplněné pracovní listy, atlasy rostlin, encyklopedie.
6. Určování bylinek podle popisu, čichu, chuti
Využijeme Bylinnové karty a Bylinkové objevy.
7. Hodnocení lekce
Žáci metodou volného psaní odpovídají na otázky:
- Co nového ses naučil/a?
- Který objev považuješ za nejcennější?
- Co bys chtěl s bylinkami ještě prožít?
8. Doplňkové aktivity
Zhotovení aromatických bylinných sáčků
Vaření vybraných receptů
Návštěva bylinné lékárny
Poslední komentáře