Kategorie

Byliny

Byliny

autor red. | kategorie Přírodověda 1. stupeň ZŠ

Oblast

Člověk a jeho svět

Podoblast

Rozmanitost přírody

Očekávané výstupy

Roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků

Provádí jednoduché pokusy

Anotace

Slovo „byliny“se váže k rostlinám, které jsou ceněny pro svou pikantní chuť, aroma nebo léčivé účinky. Byliny hrály důležitou úlohu v historii. Lidé je používali jako koření, léky, vůně a z jejich vláken dělali látky a papír. Objevy léčivých účinků bylin se předávaly z generace na generaci. Po tisících letech mají byliny bohatou historii, zachycenou ve folklóru, umění, poezii.

Cíl

Žáci

  • Vytvoří základní dělení rostlin
  • Prozkoumají různé byliny (prohlédnou si, očichají, ochutnají)
  • Zaznamenají svoje objevy
  • Poznají, kolik užitku byliny lidem přinášejí
  • (Vypěstují sazenice, zaznamenají jejich růst)

Věková skupina

1. vzdělávací období (1. – 3. třída)

Klíčové kompetence

K učení, komunikativní, sociální a personální, pracovní

Organizace

Časová dotace: 4 vyučovací hodiny, práce je rozvržena do několika dnů

Prostor: třída (školní zahrada, zahradnictví, případně Bylinná lékárna)

Vztahy: Kooperativní vyučování, individuální práce

Pomůcky

Vypěstované byliny nebo malé květináčky, zemina, semena bylin (např. rychle klíčící semena řeřichy, kopru, pažitky)

štítky k označení, encyklopedie, atlasy rostlin, lupy

Doporučené odkazy

www.rvp.cz Přírodní učebna – poznáváme kouzlo bylinek, autor: Eva Krafková

Metodické pokyny a doporučení

Nezapomeňte poučit žáky o nebezpečí experimentování s neznámými rostlinami.

Zjistěte si možnosti alergických reakci žáků.

Lekci může předcházet pěstování bylinek a záznam jejich růstu.

Lze využít také bylinkové záhonky na školní zahradě nebo v zahradnictví.

Při plánování lekce počítejte s dostatečným prostorem pro individuální práci žáků při zpracování Bylinkového pátrání.

Závěrem lekce je vhodné žáky poučit o prospěchu a nebezpečí při používání některých bylin.

 

Obsah lekce:

1. Vymezíme pojem ROSTLINA a BYLINA

A)     Práce ve skupině (4-5 žáků)

  • Na volné kartičky individuálně žáci zapisují názvy rostlin.
  • Ve skupině utvoří společnou sadu názvů rostlin.
  • Volí kritéria pro třídění rostlin, kritéria zapisují na barevné kartičky.
  • Názvy rostlin postupně třídí podle zvolených kritérií.

B)     Společná práce

  • Sepisujeme všechna kritéria třídění, která žáci při práci ve skupině využili.
  • Na základě kritérií vymezíme základní dělení rostlin na BYLINY a DŘEVINY a upřesníme pojem LÉČIVÉ BYLINY.
    Pokud žáci tento způsob dělení rostlin sami nepoužili, nabídne toto kritérium dělení sám učitel.

2. Vyhlásíme „Bylinkové pátrání“ PL-1

Každý žák individuálně zpracuje úkoly v pracovním listu PL-1.

Stanovíme čas na vypracování domácí práce.

3. Bylinkové objevy I. PL-2

Práce s vyplněnými pracovními listy „Bylinkové pátrání“

A)     Práce ve skupině

  • Sdílení výsledků „Bylinkového pátrání“
  • Záznam odpovědí do pracovního listu PL-2

B)     Prezentace práce skupin

  • Mluvčí skupin postupně sdělují vypracování úkolů z pracovního listu.

C)     Vyhodnocení získaných informací

  • Ve třídě vzniká soupis názvů použitých bylinek, nejzajímavějších receptů a důvodů pro pěstování bylinek.
  • Vyplněné pracovní listy lze podle těchto částí rozstřihat, seskupit a nalepit.

4. Bylinkové objevy II. PL-3

Počet bylinek přizpůsobíme počtu pracujících skupin.

Vymezíme čas na zkoumání jedné rostliny.

A)     Práce ve skupině

Práce podle zadání v pracovním listu Zkoumání bylinek PL-3

B)     Sdílení získaných objevů

Všechny skupiny postupně sdělují své objevy k jednotlivým bylinkám.

Žáci tak porovnávají svoje objevy s ostatními skupinami a obohacují svoje zkoumání.

5.Zpracování „Bylinkových karet“ PL-4

Individuální práce

Žáci při práci využívají bylinky, vyplněné pracovní listy, atlasy rostlin, encyklopedie.

6. Určování bylinek podle popisu, čichu, chuti

Využijeme Bylinnové karty a Bylinkové objevy.

7. Hodnocení lekce

Žáci metodou volného psaní odpovídají na otázky:

  • Co nového ses naučil/a?
  • Který objev považuješ za nejcennější?
  • Co bys chtěl s bylinkami ještě prožít?

8. Doplňkové aktivity

Zhotovení aromatických bylinných sáčků

Vaření vybraných receptů

Návštěva bylinné lékárny

Diskuze k článku

Poslední komentáře

Načítání...

Ke stažení: